ANBI STATUS
De voorwaarden voor stichtingen met de ANBI-status worden in 2014 aangescherpt. Vanaf 1 januari 2014 worden ANBI’s verplicht tot het openbaar maken van diverse gegevens via internet. De ANBI-status wordt geweigerd of ingetrokken indien een instelling in gebreke blijft de vereiste informatie op internet te plaatsen. Het gaat dan onder meer om NAW-gegevens, het beleidsplan, de bestuurssamenstelling en het beloningsbeleid.
Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft dit voorstel naar de Tweede kamer gestuurd om de transparantie in de filantropische sector te bevorderen. Hij wil de regelgeving voor ANBI’s zodanig wijzigen dat zij met ingang van 1 januari 2014 verplicht zijn om diverse gegevens openbaar te maken via internet. De ANBI kan deze gegevens op een eigen website publiceren maar mag daarvoor ook gebruikmaken van gemeenschappelijke voorzieningen die aangeboden worden door bijvoorbeeld de brancheorganisaties. Volgens het concept tot wijziging van de Uitvoeringsregeling AWR gaat het om de volgende gegevens: – de officiële naam van de instelling; – het nummer dat aan de instelling is toegekend bij inschrijving in het handelsregister; – het post- of bezoekadres, het telefoonnummer en het e-mailadres van de instelling; – de doelstelling volgens de regelgeving van de instelling; – de hoofdlijnen van het actuele beleidsplan van de instelling; – de bestuurssamenstelling en het beloningsbeleid van de instelling. Bij de samenstelling van het bestuur gaat het vooral om de functies en de daarbij toegekende bevoegdheden en niet om de namen van de bestuurders. Wat betreft het beloningsbeleid gaat het niet alleen om de beleidsbepalers maar ook om de werknemers. Indien van toepassing kan hierbij worden volstaan met een verwijzing naar een van toepassing zijnde CAO of salarisregeling; – een actueel verslag van de uitgeoefende activiteiten van de instelling, en – de balans en de staat van baten en lasten, met toelichting, van de instelling. Volgens de toelichting moet onder meer het totaal aan ontvangen giften en erfenissen worden vermeld. Bestaande ANBI’s moeten op die datum in elk geval de informatie via internet publiceren over hun laatste volledige boekjaar. Het voorstel ligt op dit moment bij de Tweede Kamer.
Beleidsplan in grote lijnen 2019-2020:
Helaas hebben we in de afgelopen jaren een terugloop van het aantal giften en donaties, waardoor o.a. het project steenfabriek is onderbroken. In de komende 2 jaren is de focus op promotie van de stichting en richt ons beleid vooral om meer naamsbekendheid, het werven van meer donateurs. Om de huidige projecten draaiende te houden werken we zoveel mogelijk met lokale vrijwilligers in Indonesië, echter is het van belang dat er spoedig meer donaties binnen komen, om de projecten te waarborgen. SKMET wil in 2019 minimaal 5 nieuwe donateurs werven, zodat met de donaties in 2020 het opvangtehuis onderhouden kan worden en we de kinderen en arme gezinnen kunnen blijven ondersteunen.
Beloningsbeleid:
Stichting Kinderen met een toekomst heeft geen medewerkers in loondienst, maar werkt structureel met vrijwilligers. Het bestuur krijgt geen reiskosten of andere vergoedingen binnen Nederland dan alleen als het echt nodig is werkbezoeken en onkosten in en naar Indonesië. Elke euro die de Stichting ontvangt, wordt zoveel mogelijk besteed aan het doel van de Stichting; arme kinderen in Indonesië een toekomst bieden
Via deze link kunt u ons beleidsplan downloaden, onze NAW gegevens en bestuurssamenstelling is te zien op de pagina Contact. Het financieel jaaroverzicht van 2011-2017 is per email aan te vragen bij onze penningmeester via email skmet.info@gmail.com Vermeld daarbij duidelijk uw voor en achternaam, adresgegevens en telefoonnummer. Het document krijgt u per post toegestuurd! Het financieel overzicht van 2018 en de begroting van 2019 volgt hieronder. Voor 2019 verwachten we een afname van donaties en zijn dan ook genoodzaakt om meer aandacht te besteden aan de promotie van SKMET. Wilt u ons helpen met de promotie en een steentje bijdragen aan onze doelen, neem contact met ons op, uw hulp is nodig!
Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft dit voorstel naar de Tweede kamer gestuurd om de transparantie in de filantropische sector te bevorderen. Hij wil de regelgeving voor ANBI’s zodanig wijzigen dat zij met ingang van 1 januari 2014 verplicht zijn om diverse gegevens openbaar te maken via internet. De ANBI kan deze gegevens op een eigen website publiceren maar mag daarvoor ook gebruikmaken van gemeenschappelijke voorzieningen die aangeboden worden door bijvoorbeeld de brancheorganisaties. Volgens het concept tot wijziging van de Uitvoeringsregeling AWR gaat het om de volgende gegevens: – de officiële naam van de instelling; – het nummer dat aan de instelling is toegekend bij inschrijving in het handelsregister; – het post- of bezoekadres, het telefoonnummer en het e-mailadres van de instelling; – de doelstelling volgens de regelgeving van de instelling; – de hoofdlijnen van het actuele beleidsplan van de instelling; – de bestuurssamenstelling en het beloningsbeleid van de instelling. Bij de samenstelling van het bestuur gaat het vooral om de functies en de daarbij toegekende bevoegdheden en niet om de namen van de bestuurders. Wat betreft het beloningsbeleid gaat het niet alleen om de beleidsbepalers maar ook om de werknemers. Indien van toepassing kan hierbij worden volstaan met een verwijzing naar een van toepassing zijnde CAO of salarisregeling; – een actueel verslag van de uitgeoefende activiteiten van de instelling, en – de balans en de staat van baten en lasten, met toelichting, van de instelling. Volgens de toelichting moet onder meer het totaal aan ontvangen giften en erfenissen worden vermeld. Bestaande ANBI’s moeten op die datum in elk geval de informatie via internet publiceren over hun laatste volledige boekjaar. Het voorstel ligt op dit moment bij de Tweede Kamer.
Beleidsplan in grote lijnen 2019-2020:
Helaas hebben we in de afgelopen jaren een terugloop van het aantal giften en donaties, waardoor o.a. het project steenfabriek is onderbroken. In de komende 2 jaren is de focus op promotie van de stichting en richt ons beleid vooral om meer naamsbekendheid, het werven van meer donateurs. Om de huidige projecten draaiende te houden werken we zoveel mogelijk met lokale vrijwilligers in Indonesië, echter is het van belang dat er spoedig meer donaties binnen komen, om de projecten te waarborgen. SKMET wil in 2019 minimaal 5 nieuwe donateurs werven, zodat met de donaties in 2020 het opvangtehuis onderhouden kan worden en we de kinderen en arme gezinnen kunnen blijven ondersteunen.
Beloningsbeleid:
Stichting Kinderen met een toekomst heeft geen medewerkers in loondienst, maar werkt structureel met vrijwilligers. Het bestuur krijgt geen reiskosten of andere vergoedingen binnen Nederland dan alleen als het echt nodig is werkbezoeken en onkosten in en naar Indonesië. Elke euro die de Stichting ontvangt, wordt zoveel mogelijk besteed aan het doel van de Stichting; arme kinderen in Indonesië een toekomst bieden
Via deze link kunt u ons beleidsplan downloaden, onze NAW gegevens en bestuurssamenstelling is te zien op de pagina Contact. Het financieel jaaroverzicht van 2011-2017 is per email aan te vragen bij onze penningmeester via email skmet.info@gmail.com Vermeld daarbij duidelijk uw voor en achternaam, adresgegevens en telefoonnummer. Het document krijgt u per post toegestuurd! Het financieel overzicht van 2018 en de begroting van 2019 volgt hieronder. Voor 2019 verwachten we een afname van donaties en zijn dan ook genoodzaakt om meer aandacht te besteden aan de promotie van SKMET. Wilt u ons helpen met de promotie en een steentje bijdragen aan onze doelen, neem contact met ons op, uw hulp is nodig!